Hemma?

Jag är så himla förvirrad. Vart är hemma? Är jag hemma nu? Nu när jag har flyttat till sthlm och bor närmare mamma och pappa och bor i sverige där jag alltid har bott och pratar det språk jag alltid har pratat. Jag borde nog vara det. Men varför känns det inte som det då? Allt är så upp och ner och ingenting är som det har varit. Allt är sekasin. Jag vet inte om jag kommer klara det här. Jag är ingen människa man bara kan rycka upp ur min värld och sätta in mej i annan där jag ska anpassa mej. Jag vet att jag alltid har varit sådan här och jag kommer nog alltid att vara. Men snälla, gör så att allt blir bra!

Ja som sagt så har vi nu flyttat hit till Sverige. Jag ligger hemma i Östtjärna för första gången på mycket mycket länge. Det kändes skönt att komma hem, för första gången på ett halvår, men det är ändå så mycket saker som stressar mej att jag inte riktigt kan slappna av. Vi kom med söndag dagbåt och sov en natt hos jenita och jimppe. På måndagen tog jag syster ett och två med mej till Dalarna och här ligger vi nu. Alla tre i samma rum, som på den gamla goda tiden. Kvällen idag har tillbringats hos Tanja med hennes barn och en villbatting i magen (i Tanjas alltså. Inte min.) En esteri hann man se en sväng oxå :) Det var mycket trevligt. Ska försöka ta mej hem till henne här nån dag oxå. Min man är i Sthlm fortfarande och jobbar så att vi ska få pengar till mat. Känner mej lumppu!

Imorgon är ännu en dag som är helt tom. vad ska man hitta på tro?
nu en uppdatering på finska.

Ollaan päästy perille tänne Ruotsiin ja kaikki on sujunu ihan hyvin. Minä oon kerenny jo tulla taalainmaalle ja oon vaan nauttinut kotonaolosta. Tanitan ja Jenitan kanssa tultiin maanantai iltana ja nyt nukutaan täällä yhdessä huoneessa kaikki kolme yhdessä, ihan niinkuin ennenvanhaa. Matka meni tosiaan ihan hyvin vaikka jännitti et miten menee ku meillä ei ollu talvirenkaita pakettiautossa. Onneks ei ollu mitenkään älyttömän liukasta niin tultiiin satamaan jo hyvissä ajoin.

Tunteet on kyllä aivan sekavat. Mua pelottaa aika paljon että miten meillä alkaa menemään täällä. Nyt tuntuu kaikki vaan niin oudolle ja mikään ei ole tuttua. Ei edes kieli kun olin jo tottunut puhumaan suomea. Oli ihan hirveetä lähtee suomesta ku kuitenkin asunut siellä jo niin kauan ja jyväskylä oli jo kotikaupunki. Kaikki oli tuttua. Kavereitakin oli jo saanut ja myös hyviä ystäviä. On ikävä teitä kaikkia! Myös se ahdistaa että meillä ei ole kämppää. Mikään ei ole omaa. Missään ei ole niitä tuttuja tavaroita joita oli kerääntynyt vuoden aikana. Välillä tuntuu jo ihan toivottamalta ku on niin paljon kaikkee uutta ja ei tiedä vielä mistään mitään.
Ipu on jo töissä ja tiedän, olen ihan ylihuolehtivainen hömppä, mutta mua niin huolestuttaa että miten se siellä viihtyy. Miten se töissä pärjää. teiän on ihan turha mulle sanoo että se pärjää ja että oon ihan säälittävä ku en voi sille mitään.

Tänää on päivä sujunu ihan hyvin. Aamulla vein tanitan liukkaanajoon ja illan vietin tanjan luona. Oli kivaa nähdä Tanjaaki pitkästä aikaa ja se lapsetki oli jo niin isoja :) Ei meinaa enää pysyä mukana ku ne kasvaa niin järkyttäväää vauhtia. Mutta nyt mä alan kyllä nukkumaan että jaksaa huomennakin nousta.

Mutta mitä teille kuuluu?

Kommentarer
Postat av: Tanita.

det är inte lätt när det är svårt. Och det är svårt att vara nöjd :)men det bliiiir braa ska du se och jag tror att du oroar dig, oavsett om du vill eller inte, helt super mycket i onödan för ipus skull! Tsemppiä tsemppiä..

2007-11-07 @ 22:50:11
Postat av: Henna

Nämen trevligt att ni flyttat hitåt :) Det blir bra ska du se ;) Det var väl lite så när du flyttade till Finland också kanske? Int vet jag :)

2007-11-08 @ 19:44:57
Postat av: Henna

Nämen trevligt att ni flyttat hitåt :) Det blir bra ska du se ;) Det var väl lite så när du flyttade till Finland också kanske? Int vet jag :)

2007-11-08 @ 19:45:04
Postat av: Minna

Eksyin tänne sun sivuille..:) Kiva kuulla että ootte selvinny sinne asti.. ootko ottanu jo uuden liittymän?
Tänne Jykylään ei kuulu vielä yhtään mitään uutta.. Lupaan kertoo jos jotai tapahtuu..:)Terkut ipulle ja tsemppiä sinne. Joko sulla on ollu se työhaastattelu? miten män?

2007-11-12 @ 19:24:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback